Milliárdokat takaríthatnának meg a fuvarozók

Már, ha itthon is teret nyernének az alacsony gördülési ellenállású abroncsok a fuvarozásban…

Iparági szinten akár több milliárd forint üzemanyagköltséget is megtakaríthatnának a hosszú távú nemzetközi fuvarfeladatokat ellátó magyar vállalkozások az alacsony gördülési ellenállású tehergépjármű abroncsok használatával. A Bridgestone adatai szerint a csökkentett gördülési ellenállású teherabroncsok révén ugyanis mintegy 2,5-3 százalékkal csökkenthető egy évente átlagosan 150 ezer kilométert futó kamion üzemanyag fogyasztása. Ez egy járműre vetítve évente több mint 400 ezer forint üzemanyagköltség-megtakarítást eredményez, vagyis egy tíz kamionból álló flottát üzemeltető vállalkozás tízből egy sofőr éves bérét kigazdálkodhatja a könnyebben futó abroncsok révén.

Egyre messzebb kalandoznak nyugatra az országutak magyar igáslovai
Az Eurostat adatai szerint a 2200 milliárd tonna-km összmennyiségű európai áruszállítás 75 százalékát teherautók bonyolítják. A fuvarfeladatokon belül egyre nagyobb a nemzetközi fuvarok aránya, amit az is mutat, hogy míg a 300 és 999 km közötti fuvarok volumene évek óta csökken, addig a hosszú távú, ezer kilométer feletti fuvarok mennyisége 2011-től közel öt százalékkal bővült.

A magyar fuvarozók pedig jócskán kiveszik a részüket ebből a növekedésből. Amíg Nyugat-Európában a vállalkozások fuvarfeladatainak (tkm) 75-80 százaléka belföldi vagy regionális fuvar, addig a magyar fuvarozók esetében az arány pont fordított; az általuk megtett 38 milliárd tonna-km 73-75 százaléka külföldre irányul, vagyis hosszú távú szállítás.

Nem mindegy, hogyan pörög a kerék
A fuvarozó vállalkozások versenyképességének megőrzésében kiemelkedő szerepet töltenek be a gumiabroncsok. Habár egy vállalkozás összes költségének mindössze öt százalékát teszi ki az abroncsok ára, a teljes működési költség 35 százalékát jelentő üzemanyag-felhasználás csökkentésében a jó abroncs kulcsfontosságú.

„Nyolcvan kilométeres sebességnél egy kamion által elhasznált üzemanyag mintegy 30-35 százalékát az abroncsok gördülési ellenállása emészti fel. Éppen ezért a hosszú távú fuvarfeladatokat ellátó magyar vállalkozásoknak különösen érdemes gépjárműveiket csökkentett gördülési ellenállású gumikkal felszerelniük” – mondta Barcsik Ákos, a Bridgestone Magyarország Kft. főmérnöke.

Olcsóbban is gurulhatnának a magyar fuvarozók
Az olyan csökkentett gördülési ellenállású abroncsok, mint például a Bridgestone által gyártott Ecopia teherabroncsok, útviszonyoktól és vezetési stílustól függően, akár nyolc-tíz százalékkal alacsonyabb gördülési ellenállással üzemeltethetők, ami mintegy 2,5-3 százalékkal – 100 kilométerre vetítve 0,7-0,8 literrel – is csökkentheti a tehergépjármű üzemanyag-fogyasztását. Ezt az abroncsok egyedi anyagösszetétele, megerősített oldalfala, valamint az abroncs elemei közötti belső súrlódás csökkentése révén érte el a gyártó.

Minden tizedik sofőr bérét kigazdálkodhatja a vállalkozás
Egy 150 ezer kilométer éves futásteljesítménnyel rendelkező és 100 kilométeren 28 liter fogyasztással rendelkező, jellemzően hosszú távú fuvarfeladatokat teljesítő kamion üzemeltetőjének évente megközelítőleg 14,4 millió forintot kell üzemanyagra költenie. Ez az összeg a 2,5-3 százalékkal kisebb gördülési ellenállású, vagyis jobban futó abroncsokkal mintegy 410 ezer forinttal, közel 14 millió forintra csökkenthető. Egy tíz kamionból álló flottát üzemeltető vállalkozás esetében ez azt jelenti, hogy a cég évente 4,1 millió forintot takaríthat meg, amivel fedezni tudja tízből egy sofőrének a bérét, vagy minden sofőrének tíz százalékos fizetésemelést biztosíthat.

Itthon is teret nyernek az alacsony gördülési ellenállású abroncsok
A magyar statisztikák szerint évente mintegy 150 ezer darab teherautó abroncsot értékesítenek, amelyből mintegy 20 százalék csökkentett gördülési ellenállású abroncs, vagyis tíz magyar kamionból két jármű már korszerű, csökkentett gördülési ellenállású abroncsokon fut, amivel nemcsak tulajdonosa pénztárcáját, de a környezetet is kíméli.

Kapcsolódi híreink

Leave a Comment